Näyteikkuna

Näyteikkuna - Window display

Näyteikkuna on kaupan mainosväline lehti-ilmoittelun, sisämainonnan ja suoramarkkinoinnin ohella. Näyteikkunalla on vain 1-3 sekuntia aikaa välittää sanoma sekä vangita ohikulkijan huomio ja mielenkiinto. Näyteikkunan tarkoitus on lisätä myyntiä, tehostaa mainontaa, viestittää liikeideaa ja rakentaa myymälämielikuvaa. 

Kolmio sommitelma - Kolmion avulla ryhmittelyyn syntyy diagonaalinen linja, joka ohjaa katsetta. Kolmion avulla saat ryhmän tiiviksi kokonaisuudeksi.

Tyhjätila - Muistaa jättää näyteikkunan reunoille riittävästi tyhjää tilaa, jotta tuote nousee selkeästi esille.

Valaistus - Näyteikkunassa olisi hyvä olla - yleisvalo, kohdevalo, takavalo ja myös sivuvalo.

Hintaviestintä - Kirjoita hinnat hintalappuun samaan järjestykseen kuin mallinuken asusteet ovat mallinukella. Esimerkiksi ylimmäksi päähineen hinta, alimmaksi jalkineet.

Graafinen materiaali - Eli mainosmateriaali näyteikkunassa. Se herättää kohderyhmän huomion, ohjaa tuotevalintaa ja määrittelee värien käytön. 

Ryhmitä ja rytmitä - Tuotteet ryhmitellään houkuttelevaksi kokonaisuudeksi. 

Symmetrinen ryhmittely - Asettelu muodostaa peilikuvat keksiakselin molemmille puolille. Tämä asettelutapa on jäykkä ja staattinen, siinä ei ole liikettä.

Epäsymmetrinen ryhmittely - Ryhmittely on vapaa ja painottuu tilan toiseen reunaan. 

Valkoinen ja musta - Musta korostaa muita sen kanssa käytettyjä värejä ja on upea tehosteväri. Valkoista on helppo käyttää muiden värien kanssa. Valkoinen kirkastaa muita värejä.

Yksiväriharmonia, eli monochrome - Kun somistetaan näyteikkunaa yksiväriharmonian periaatteella, käytetään yhden värin eri sävyjä, sekä lämpimiä etta kylmiä.

Teemaikkunat - esimerkiksi joulu, kevätjuhlat, kampanjat jne.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti