MYYMÄLÄTILA SKANNAUS
Meidän tehtävämme on valita myymälä, johon haluamme perehtyä huolella. Tehtävän tavoitteena on havainnoida ja dokumentoida miten myymälätila on rakennetu (piirtämällä, valokuvaamalla, videoimalla ja kirjoittamalla) Päätin käydä Hong Kongissa, missä keskustelin vähän myymäläpäällikön ja myyjän kanssa tehtävästä. Dokumentoin seuraavat asiat:
JULKISIVU
- Hong Kongissa ei ole ikkunoita, eikä teippauksia
- Oven vieressä on tietoa aukioloajoista
- Viherpiha, missä voi ostaa kukkaistutuksia
- Isot logokyltit (vihreä-Hong Kong Viherpiha ja punainen-Hong Kong)
SISÄÄNKÄYNTI
- Kaupan pääsisäänkäynti on isompi kuin sisäänkäynti viherpihalle
- Sisäänkäynnin teema on puutarha ja kesä
- Vasemmalla puolella on istutusmulta ja siemeniä
- Oikealla puolella ovat kalusteryhmät terassille
- Graafiset materiaalit: pienet punaiset julisteet kampanjasta (osta 4, maksa 3) ja hälyhuput
- LED-valaistus
- Esillepanossa on paljon tuotteita, eli asiakas voi tehdä ostoksia helposti
- Sisäänkäynnin teema jatkuu muissa esillepanoissa, esim. pääsisäänkäynnin vieressä ovat grillituotteet.
KIERTO
Hong Kongissa käytetään pakotettu reitti. Piirsin myymälätilan layout paperille ja merkitsin minun reitti. Pysähdyin noin 2 kertaa katsomaan tuotteita. Ensin pysähdyin ihonhoitoaluella ja sitten tekstillialuella, koska ne kiinnittivät minun huomion ja olivat siisti näköiset. Merkitsin myös minun käverin reitti, jonka aikana hän pysähyi 2 kertaa tarkestelemaan tuotteita. Hän valitsi vähän pidemmän reitin kuin minä, koska pysähtyi aletuotteiden vieressä ja ruoan aluella.
SEINÄT
KASSA-ALUE
- Kassa-alueen läheisyydessä myydään perustuotteet kuin esim. ruoat, kassit, nenäliinat jne.
- Seinälla kassa-alueen vieressä sijaitsevät matkalaukut
- Urheilutuotteet edellisestä kampanjasta
VALAISTUS
- Hong Kongissa ei ole musiikkia
- Ilmastointi ääni
HENIKLÖKUNNAN PUKEUTUMINEN
- Työntekijöillä on mustat liivit ja punaiset paidat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti